Waarom biologisch eten beter is of zou zijn kun je makkelijk googlen. De vraag is natuurlijk wel: waarom zou je biologisch eten als dat duurder is, en er zoveel goedkope alternatieven zijn? Geen nood: dit is geen artikel over waarom je per se alles biologisch moet kopen. Het is een artikel over slimme marketing en waarom wij daarin trappen.
In haar video over de voedselindustrie doet Kate Cooper, marketingconsultant, een aantal grote marketingtrucs uit de doeken. Een product dat compleet hetzelfde is gebleven krijgt met een slimme truc een ’totale metamorfose’, zoals je in de afbeelding van de Shreddies kunt zien. Een grappige insteek waardoor mensen gelijk meer geïnteresseerd zijn in het product.
Nog een slimme marketingtruc
Ken je de cake- en taartmixen waar je alleen water aan toe hoeft te voegen? Ideaal, zou je denken, en tijdbesparend. Toen dit product echter op de markt kwam in de jaren ’50, bleek dat niemand het wilde gebruiken. Waarom niet? Ze vonden het valsspelen. Wat deden producenten vervolgens? Ze brachten een kleine wijziging aan: je moest nu water én een ei toevoegen. Spontaan kocht iedereen het, want met een ei was je tenslotte toch echt zelf aan het bakken. Slim bedacht!
De link met biologisch
De lezing wordt daarna wat serieuzer. Kate vertelt over drie technieken die ervoor zorgen dat je niet-biologische producten wilt kopen.
Techniek 1. Iedereen gelooft de verpakking
Als er op de verpakking 100% natuurlijk staat, voel je je gelijk gerustgesteld. Hetzelfde geldt voor ‘de favoriet van de slager’. Farm fresh (vers van de boerderij) is ook een leuke term.
Techniek 2. Woordkeus en focus
Als je woorden als vooruitgang en innovatie gebruikt, maakt het eigenlijk weinig uit hoe slecht het is wat je verkoopt. ‘Alle varkens liggen nu binnen in een schone stal, en rollen niet meer door die vieze modder.’ Vooruitgang. ‘Met de nieuwste technologische innovaties is het hele boerderijleven efficiënter geworden.’ Innovatie. De focus ligt nu op alle positieve aspecten. Je vergeet hierdoor voor het gemak de legbatterij en de fabrieksmatige boerderij.
Techniek 3. Jij – ‘willfull ignorance’
Wij zijn zelf de makkelijkste techniek. De eerste twee technieken zijn namelijk niet heel krachtig. Je zou er zo doorheen kunnen prikken. Maar: dat willen we niet. Het is veel fijner om je blij te voelen met een verpakking met een vrolijke kip in de wei en te vergeten dat deze kip helemaal nooit in de wei heeft gelopen.
Waarom biologisch eten?
Fabrikanten en winkels doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je vergeet waar de kiloknallers vandaan komen. Ze geven je talloze handvaten (100% natuurlijk, vers van de boerderij) om dit makkelijk te maken, zodat je je aankopen goed kunt praten. Natuurlijk heb je alle vrijheid om dit te doen en het is ook niet gelijk verkeerd. Het is pas verkeerd, vind ik, als je het niet weet.
Biologisch eten is voor niemand een verplichting. Het enige wat je kunt doen, is jezelf inlezen. Wil je bijvoorbeeld je ei van een blije kip of van eentje die wordt vetgemest? Als dit laatste het geval is, geen probleem, dan koop je dat gewoon.
Ik merk zelf dat ik sinds een aantal jaar eerder kies voor blije eieren en blij kippenvlees. Niet omdat ik zo’n grote dierenliefhebber ben, maar omdat ik het lekkerder vind smaken, ik gevoelig ben voor hormonen (en helaas zit dat veel in niet-biologisch vlees, hallo puistjes!), en omdat biologisch vlees (en een biologisch ei) meer vult. Voor mij zegt dat dat er meer goede voedingsstoffen in zitten en dat is voor mij gezonder genieten.
Bekijk hier de video (Engelstalig):
Wat vind jij van biologisch eten? En trap jij in de marketintrucs?
Geef een reactie