Eerder schreef ik twee artikelen over de producten en de klantenservice van Body & Fit. Dit artikel is bedoeld als conclusie met mijn favoriete artikelen, de top 3 van producten van andere merken, en een eindbeoordeling van de klantenservice.
Top 5 Body & Fit
Dit zijn producten uit de shop die ik óf heel vaak bestel óf waar ik echt heel blij mee ben.
1. Smart Protein drinks – de meeste kant en klare eiwitshakes bevatten veel suiker of zijn relatief rijk aan calorieën, maar deze niet. Mijn favoriete smaken zijn vanille en raspberry.
2. Clean protein bars – vooral de peanut butter-chocolate (met nootjes). Maar, en dat moet ook gezegd worden: de crunchy bars zijn echt het lekkerst. Duur (maar ook de moeite) zijn de Snickers Protein-repen. Ja, echt, Snickers. Alleen dan met extra eiwit.
3. Avondeten: protein burger en protein pizza – Ze zijn niet allemaal even lekker, maar de tonijnpizza… HEERLIJK! Wat betreft de burger: lekker voor bij de patat of op een broodje, goed gekruid en met veel eiwit. Deze producten maken onderdeel uit van het gekoelde assortiment.
4. Whey-poeder – die met chocola en de peach/mango vind ik niet zo, maar alle andere smaken die ik heb getest (zoals kokos, tropical, vanilla ice cream, straciatella) vind ik heerlijk!
5. Smart protein chips – de naturel en paprika zijn mijn favoriete smaken. Als je een proefverpakking krijgt, krijg je vaak barbecue en die vind ik helaas iets minder. Bevat wel relatief veel vet.
Buiten mijn top 5 denk ik dat ik ook de protein bites vaker wil bestellen.
Favoriete cadeaus
Wat ik echt fijn vind is dat je bij de Body & Fit elke keer een cadeau krijgt. Dit zijn proefverpakkingen (je kunt ze steeds selecteren uit een drop down-menu), maar soms ook shakebakers en keycords. Overigens zou ik het niet verkeerd vinden als je kunt kiezen voor ‘geen cadeau’. Intussen heb ik namelijk al aardig wat bekers en poederboxen.
Wel ben ik fan van de shakebekers (de grote, niet de kleine) met de Blender Ball.
Top 3: producten niet van eigen merk
Deze producten zijn wel in de shop verkrijgbaar, maar worden niet door de Body & Fitshop gemaakt.
1. Mighty Muffin – helaas niet in veel smaken verkrijgbaar, maar erg lekker. Je doet er water bij, warmt hem op in de magnetron, en hebt een mug cake. De verpakking zegt binnen 35 seconden, maar mijn ervaring leert dat je beter een minuut kunt opwarmen.
2. Free Kokosbar – Je kunt gelijk je vreemde talen ophalen, want er staat geen Nederlandse ingrediëntenlijst op. Lekkere reep met kokos, crispy’s en chocola! Anders dan de naam kan doen geloven is de reep niet gratis. 😉
3. Veggie marshmellows – Heerlijk voor de warme chocolademelk. Suikervrij, glutenvrij en vrij van nog wel meer dingen, maar gelukkig niet smaakvrij. Erg lekker!
Positieve punten over Body & Fit
- Goede producten, onder meer met veel eiwit, en een assortiment sportkleding, -toebehoren, en vitamines.
- Labels per product online inzichtelijk (ingrediëntenlijst, maar ook bereidingswijze diverse producten).
- Bij elke bestelling kun je een cadeau kiezen, zoals een proefverpakking of (bij grotere bedragen) een shakebaker, gelpack of bidon.
- Klachten worden – als je in elk geval zelf de nodige moeite doet – afgehandeld.
- Veel/vaak acties en kortingen.
Een gemis bij de klantenservice van Body & Fit
- Van de zes bestellingen kreeg ik drie keer mijn bestelling op tijd. De andere drie keren gingen er meerdere dingen mis in de communicatie en als ik niet zelf had gebeld, denk ik niet dat het goed was gekomen.
- Er wordt vanuit de klantenservice zelf geen compensatie of (in mijn ogen) logische oplossing geboden. Er is weinig flexibliteit binnen de huidige servicestructuur.
- Op e-mails wordt matig gereageerd, waarbij vragen of opmerkingen niet allemaal worden beantwoord.
- Als je de shakebeker cadeau krijgt, mis ik een uitleg over de Blender Ball. Wij hebben er vrolijk mee gestuiterd tot ik besloot op de website te kijken waar het ding nu goed voor is (hint: tegen klontjes in je shake, en het werkt!).
- Je kunt geen algemene review achterlaten, alleen per product.
Hoe is het nu en hoe kan het beter?
Ik denk echt dat de Body & Fit veel kansen laat liggen om klanten te behouden. Ter illustratie: ik stuurde via de facebookchat een bericht. Ik vroeg waarom mijn review niet was geplaatst terwijl ik me aan de richtlijnen had gehouden. Verder voegde ik eraan toe dat ik erin had vermeld dat ik over de aanlevering van het product niet tevreden was. Onderstaand de reactie (die begon met ‘Hey’ en mijn naam):
“De review wordt dan niet goedgekeurd door het team wat ernaar kijkt, omdat de aanlevering niet gaat over het product zelf. Vandaar dat ze ‘m dan niet mogen plaatsen.”
Het staat voor mij symbool voor de algehele klantenservice. Ze vertellen je precies genoeg om je klacht af te handelen. Niets meer, niets minder. Ze doen het vlot, ze doen het duidelijk. Maar wat je hierboven mist, is dit:
- ‘Wat vervelend om te horen.’
- ‘Mogen we meer weten over waarom je ontevreden bent? Dan kunnen we onszelf verbeteren.’
- Uitleg over waarom je review zonder reactie of melding wordt weggehaald.
- Excuses.
Of, in het kort: klantgerichtheid, menselijkheid, begrip. Wat ook ontbreekt, is autonomie onder de klantenservicemedewerkers. Ik hoor per gesprek of communicatie meerdere keren ‘dat mag ik niet doen’ of ‘dat kan ik niet doen’, soms na een ‘ik help graag, maar…’. Als je dus al verwachtingen zou willen overtreffen, mag of kan je dat bij Body & Fit blijkbaar niet. Of is het toch onwil en wil ik naïef geloven dat ze het menen? 😉
Conclusie
Na bovenstaande kwam er in elk geval een tweede persoon in het gesprek en ik kreeg een vergoeding op mijn account toegekend. Ook heb ik na veel gedoe rondom een verkeerd verwerkte bestelling uiteindelijk mijn geld teruggekregen (het duurde in totaal een week). Hier moest ik grotendeels zelf achteraan, anders had ik een retourbeleid moeten volgen wat volgens een medewerker ‘heel vervelend en nogal uitdagend’ was.
Alhoewel ik ook op zoek ben naar alternatieven, wil ik kijken hoe de klantenservice van Body & Fit zich verbetert. Over een jaar kom ik hier – zoals beloofd – op terug.
Geef een reactie