Al eerder beoordeelde ik 10 producten van Body & Fit en deelde ik mijn ervaring over hun klantenservice. Op één of twee ervaringen kun je niet altijd je mening baseren, dus ik plaatste bestellingen voor andere producten. Opnieuw beoordeel ik er tien – en opnieuw kijk ik naar de klantenservice.

Voordat ik meer vertel over de klantenservice zet ik mijn volgende tien testproducten op een rij.
1. Smart bars en clean protein bars
Heel eerlijk: ze smaken veelal hetzelfde, welke smaak je ook kiest. Mijn favoriet is de peanut-butter-chocolate omdat hier nootjes in verwerkt zijn, en dit geeft wat meer ‘bite’. Het grote voordeel van de repen vind ik dat er naast eiwiten ook veel vezels in zitten.
2. Whey perfection/smart protein powder
Ze zaten er eerder al bij als proefverpakking, maar ik bestelde nu ook een set proefzakjes. Body & Fit verkoopt een indrukwekkend aantal smaken en ik heb inmiddels een aantal favorieten, zoals Straciatella, alle fruitsmaken, en de witte chocola. Ook de vanilla ice cream is lekker! Je kunt ze mengen met water, maar zelf vind ik dat ze lekker romig worden als je er 200ml (soja)melk bij doet. Ook lekker: maak er een smoothie van met bijvoorbeeld banaan. Lekker voor na een work-out!
In eerdere whey-poeders van Body & Fit leken de kwaliteit en hoeveelheid eiwitten onvoldoende te zijn. Inmiddels is de variant die ik heb opnieuw getest en deze kwam er een stuk beter uit.
3. Smart noodles/spaghetti/rijst
Ideaal als vervanger van normale pasta of rijst, maar niet superlekker. De pasta blijft een beetje taai. Ik houd overigens niet van al dente pasta en kook het zo gaar als maar kan, dus misschien dat dat meespeelt. Het is een fijn alternatief als je een keer een lichte, maar relatief vezelrijke maaltijd wilt maken. Combineer met vlees(vervangers) voor extra eiwit.
4. Smart protein mousse
Ik testte de Strawberry white chocolate. Je moet poeder mengen met melk en krijgt dan roze mousse. Wat ik de eerste keer probeerde, werkte niet: ik mengde het met de hand. Even roeren met een vork levert vooral klontjes op. De tweede keer gooide ik het mengsel in de blender en dat ging prima. Wel denk ik dat je voor smeuïge mousse meer water of melk moet toevoegen dan in de instructies staat. Onderstaand voorbeeld is 34 gram poeder met 250 ml melk.
5. Goodiebag/surprise bag
Soms zijn er goodiebags beschikbaar. De eerste keer bestelde ik deze voor een tientje, de tweede keer kreeg ik hem als actieproduct bij eiwitpoeder. Ik denk dat de inhoud hiervan erg wisselt. De eerste keer kreeg ik een shakebeker (die gelukkig niet roze was) en een aantal proefverpakkingen. De tweede keer kreeg ik een tasje en poederdoosjes (om te vullen met een portie wheypoeder per bakje als je op reis gaat). Er zit in elk geval altijd wel iets leuks bij, maar vaker dan een paar keer kun je denk ik niet verrast worden.
6. Smart protein pudding
Erg dik, maar eet alsnog lekker weg. Ik vind hem zelf zwaar vallen, maar hij smaakt prima. Wat mij betreft een aanrader! Ik heb de vanillepudding getest en niet de chocolade, omdat ik chocolade in puddingvorm vaak te zwaar vind vallen.
7. Smart muffins
De meeste muffins smaken redelijk hetzelfde en zijn relatief rijk aan vet. De enige smaak die ik echt niet zo lekker vind, is naturel.
8. Smart protein drinks
Ja, toegegeven, deze stonden ook in het vorige overzicht. Maar: ik ben tot mijn eigen verbazing overgestapt naar vanille als lievelingssmaak. Mijn man blijft fan van raspberry. Sinds ik de eiwitdrankjes heb ontdekt heb ik er nog meer geprobeerd, en eerlijk gezegd smaakt geen enkele zo goed als deze.
9. Bakmixen
Appeltaartmixen, pannenkoekmixen… het zijn allemaal prima producten! Het enige is dat je erop moet letten wat je toe moet voegen. Ik ben zelf fan van de pannenkoekmixen (mijn ideale mix: 45 gram mix, 1 ei, water toevoegen), maar de appeltaartmix staat hier al maanden zonder dat er wat mee gebeurt. Dit komt doordat je er nog aardig wat ingrediënten voor in huis moet hebben. Ergens ook wel logisch, maar voor niet zulke fanatieke koks is dat wel een belangrijke overweging. Lees dus de omschrijving goed (en die vind je online bij elk product).
10. Smart yoghurt
Deze yoghurt met perziksmaak is best lekker, maar niet heel bijzonder. Ook vind ik hem vrij waterig (misschien omdat ik de laatste tijd veel kwark eet). Niet mijn favoriet.
Klantenservice Body & Fit
Bij deze tweede reeks wil ik graag iets positiefs melden. Helaas heb ik daar weinig aanleiding voor. Tot twee keer toe kwam mijn bestelling niet gelijk de volgende dag binnen. De eerste keer was dit vanwege een stroomstoring. Hier scheen een e-mail van uit te zijn gegaan, maar die had ik niet ontvangen (ook niet in mijn junk mail). Bij de tweede gelegenheid had ik gekozen voor ‘vooraf overmaken’, niet wetende dat je dan 2-3 werkdagen moet wachten op de verwerking.
Het eerste geval is er eentje van overmacht. In het tweede geval heb ik gebeld en alhoewel ik vriendelijk te woord werd gestaan, kon de medewerker in kwestie eigenlijk niets voor me doen. Ik stuurde een betaalbewijs, en kreeg te horen dat ook al had ik een betaalbewijs, ik zou de bestelling pas krijgen als het geld ook echt binnen was. Met een bewijs van betaling in handen vind ik dit vrij onredelijk.
Oplossingen?
‘Je kunt de bestelling opnieuw plaatsen en dan met iDeal betalen,’ stelde de medewerker voor. Dat betekent dat ik het bedrag een tweede keer kwijt was en maar moest afwachten wanneer het werd teruggestort (tot op heden nog niet gebeurd). Als ik er zelf niet achteraan bel vraag ik me sterk af of het wel echt goed komt.
Wat vooral opvalt: de klantenservice biedt matige oplossingen. Dit lijkt van hogerhand te komen, want wie ik ook sprak, iedereen was vriendelijk en dacht mee. De klantvriendelijke oplossingen die ik zelf bedacht konden echter allemaal niet. Niet omdat ze niet wilden, maar omdat het niet kon. Met de medewerkers van de klantenservice is dus echt niets mis, maar met het systeem en de beperkingen hiervan wel. Wat is er bijvoorbeeld mis mee om klantenservicemedewerkers toestemming te geven een korting in te boeken als een bestelling te laat komt, een bestelling opnieuw te plaatsen als het met de originele bestelling mis gaat, of na het ontvangen van een betaalbewijs te zeggen ‘Oké, we geloven je, we laten de bestelling alsnog doorgang vinden’?
Andere factoren
Verder waren er nog kleine op- en aanmerkingen. Zo werden de door mij bestelde Smart Meals zo koud geleverd dat de verpakking brak. In een van de maaltijden trof ik daardoor na opwarmen stukjes plastic aan. Normaal bel ik gelijk om dit door te geven, of ik stuur een e-mail, maar nadat op vorige mails een een reactie uitbleef, heb ik het maar zo gelaten. Het kost behoorlijk wat mentale energie om feedback te sturen als je daar geen reactie op krijgt; dat blijft een beetje in het luchtledige hangen.
Op een ‘beoordeel ons en krijg korting op je bestelling’ reageerde ik met een link naar mijn vorige artikel, in de hoop dat ze er iets aan hadden. Je kunt het misschien al raden: geen reactie. Het ging me niet eens om de korting, want ze hebben een eisenlijst waar je beoordeling aan moet voldoen en als ik mijn mening geef ga ik niet zo’n eisenlijst af en dus kom ik waarschijnlijk al niet eens in aanmerking.
Reviews
Overigens heb ik voor dit artikel uitgezocht hoe je precies een review achter kunt laten en dit lukt niet zomaar. De links in de e-mail waarin om een review worden gevraagd werken niet of verwijzen naar één product. Als je in je dashboard naar ‘je reviews’ gaat staat er ‘je hebt nog geen reviews achtergelaten’ en er staat geen knop met ‘beoordeel hier een product of onze dienst in het algemeen’.
Pas als je bij een product bovenaan op reviews klikt, vind je een knop. Je moet dus per product een review schrijven en kunt geen algemene review achterlaten over bijvoorbeeld de klantenservice. Ook zie je de reviews pas als je op reviews klikt, en niet gelijk al als je naar beneden zou scrollen.
Conclusies
Opnieuw: prima producten, maar matige klantenservice. En dat laatste is verschrikkelijk zonde, vooral ook voor de medewerkers die hun best doen maar de middelen en mogelijkheden niet hebben je écht te helpen. Intussen heb ik overigens een tegoed gekregen voor de Smart Meals. De verklaring van het eerder niet ‘zomaar’ toekennen was dat in het verleden misbruik hiervan werd gemaakt. Tja. Binnenkort deel ik mijn toplijsten van de producten waar ik echt blij van werd (dus niet puur wat ik heb besteld), en daarna wil ik in het komende jaar nog een paar keer bestellen bij Body & Fit om te kijken of de klantenservice inderdaad vooruitgaat. Over een jaar kom ik daar dan op terug.
Beste Maresa,
Ik heb hele goede ervaringen met de klantenservice van MyProtein.nl.
Ik kreeg een beschadigd pakket thuisbezorgd. Na een mailtje kreeg ik alle producten nogmaals thuisgestuurd, kosteloos! En de producten van het beschadigde pakket mocht ik houden.
Hoi Amy, dank je voor je reactie, goed om te weten!